Update 4 - Chang - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Rommy - WaarBenJij.nu Update 4 - Chang - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Rommy - WaarBenJij.nu

Update 4 - Chang

Door: Rommy

Blijf op de hoogte en volg Rommy

22 Juli 2016 | Thailand, Hua Hin

Chang is een van de woorden die men als eerst leert in het Thai. Ondnaks de moeilijkheid van het woord, kan je er veel mee..

Zo gingen we op een van onze eerste dagen naar het Kuiburi National Park om de chang/(1)olifant te spotten. Al snel was het raak. Na nog geen tien minuten: 'Chang at two o' clock!' Meneer de olifant was net zichtbaar in zijn schuilplek waar hij genoot van zijn zoveelste maaltijd van de dag. In India hebben we geleerd dat een olifant maar liefst tot 150 kilo per dag eet! Om hem goed vast te kunnen leggen op beeldmateriaal wachten wij geduldig in onze jeep tot hij de weg over zou steken. Echter na een kwartier in de brandende zon te hebben gewacht en nauwelijks een centimeter verplaatsing te hebben geconstateerd gaven we het op. Dan maar een foto met een halve olifant en veel groen. Echter spotten we al snel de volgende olifanten vier olifanten, waaronder enkele jongen. Zij kwamen net uit de rivier na hun bad. En ook in het openveld hadden wij een prachtig uitzicht op een olifant. Niet iedereen bleek echter zo veel geluk te hebben als wij. Andere touristen onderweg die we spraken hadden na uren nog geen enkele olifant gespot, terwijl onze teller nog volop aan het lopen was. Na in totaal 18 olifanten is het woord chang goed in ons geheugen gegrift!

Na de olifanten werd het tijd voor ontspanning. De middelen hiervoor zijn onderweg verkrijgbaar bij de 7eleven. Aangezien wijn hier slechts 5% bevat en vol zit met bubbels en rozenwater is dat een regelrechte afknapper. Nee doe ons liever een (2)changbeer om 's avonds bij te komen van weer een nieuwe dag vol indrukken! Een ijskoffie of kokosnoot mag echter ook niet ontbreken.

Tot slot is het handig voor ons als westersen te realiseren dat de Thaise taal een tonale taal is. Spreek hetzelfde woord op verschillende hoogtes uit en hiermee heb je diverse betekenissen te pakken. Als men het (3)personeel van de accommodatie wil afmelden let er dan op op welke hoogte je het woord 'chang' uitspreekt. Men zal je begrijpen maar ook erg om je kunnen lachen wanneer je aankondigt dat de olifant vandaag niet zal komen. Dit gebeurde onze tante die in Hua Hin een prachtige plek 'Baannokkamin Seaside' leidt. Een plek waar wij een ruime week heerlijk vertoeven, met zwembad in de tuin en strand/zee op slechts honderd meter afstand! Na India is al die luxe van harte welkom, we blijven toch Hollanders. In vergelijking met India is Thailand een ontzettend schoon en georganiseerd land. Opgeladen en schoon zijn we inmiddels weer klaar voor nieuwe avonturen!

• 02 Augustus 2016 - 19:01

Ingrid En Abel:

Hey Rommy en Timon,
    Wat een olifanten GELUK, wel 18 stuks !!!!
    En je weet het, 3x chang = scheepsrecht :) Wat maken jullie toch mooie avonturen mee ! Nu nog jullie Australische avonturen!
    A.s. weekend varen wij ons avontuur tegemoet !!! Lieve xxxx