Update 2 - De rijke tourist?! - Reisverslag uit Ajmer, India van Rommy - WaarBenJij.nu Update 2 - De rijke tourist?! - Reisverslag uit Ajmer, India van Rommy - WaarBenJij.nu

Update 2 - De rijke tourist?!

Door: Rommy

Blijf op de hoogte en volg Rommy

10 Juli 2016 | India, Ajmer

Met onze chauffeur Ravinder vertrekken wij uit Delhi. Op naar Agra! We starten met een bezoek aan de Taj Mahal. Dit moet natuurlijk vast gelegd worden op (de standaard Taj Mahal) foto's. De indiërs lijken het echter interessanter te vinden om met ons op de foto te gaan dan het wereldwonder te aanschouwen. Om de minuut wordt je gevraagd om een selfie. Uiteindelijk weten we ze af te schrikken door er geld voor selfies te gaan vragen. Daarna laat onze chauffeur ons andere bezienswaardigheden van de stad, zoals het Agra Ford, zien. Zijn focus lijkt echter op 'luxe' winkels en restaurants te liggen. Wij zijn tenslotte rijke blanken dus horen wij niet op de markt thuis? Het kost ons een aantal dagen voordat hij begrijpt dat wij daar niet naar op zoek zijn.

Op een ruim uur van Agra stoppen we onderweg in Fatehpur Sikri. We worden een parkeer terrein opgestuurd, omdat auto's buiten het dorp worden gehouden. Voor 10 rupie (€0,13) stappen we in een busje naar de bezienswaardigheid. Binnen een paar minuten zijn we er al. Het paleis lijkt echter erg op de gebouwen in Agra dus we besluiten om alleen de buitenkant te bekijken en rond te lopen door het dorpje (waar we met onze chauffeur weinig aan toe kwamen). We komen uit bij een prachtige moskee waar drie dagen lang het Suikerfeest gevierd wordt. Het blijkt een goede keuze ons eigen pad te trekken en voldaan lopen we terug.

Die lage buskosten blijken logisch aangezien lopen ons nog geen kwartier kost. Men (de overheid) weet in India erg goed te profiteren van touristen. Waar entrees voor lokale mensen bijna niks is, laat je buitenlanders gewoon tig keer zo veel betalen! Bijvoorbeeld de Taj Mahal 20 voor the local en 1000 voor ons of 550 voor een ford ipv 10.. Tja wat zullen we ervan zeggen? Rijke of domme touristen?

Jaipur is tot noch toe mijn favoriete stad! Ontzettend mooi, met bezienswaardigheden die van buiten prachtig zijn ;) met op uitzicht op groene bergen met een mini Chinese muur! De oude Pink City en de nieuwe stad biedt van alles: van olifanten, apen en kamelen tot edelstenen. De foto's spreken voor zich.. Tot slot ontdekken we het drankje Lassi: een soort yoghurt/melk, soms gemixt met fruit. Die vult onze dagelijkse vitaminen vanaf nu aan. Het eten hier is opzich prima. Het bestaat grotendeels uit gefrituurde hapjes, rijst met spicy sausen en (een soort pannenkoek/wrap) naan/japhati. Bovendien wordt op veel plekken toeristisch eten aangeboden: pasta, pizza en burgers die we zo veel mogelijk vermijden! Het fruit is hier heerlijk qua smaak, maar veel meer dan mangos en bananen komen we niet tegen.

Pushkar blijkt erg klein. Wat ook te merken is aan de middelen, zoals bijvoorbeeld de stroom die er ieder kwartier afligt. We komen bij het heilige meer waar we mee doen met het ritueel van de ramadan. Daarnaast is Pushkar uitstekend geschikt voor shopping time! We hebben inmiddels aardig wat souvenirs op zak. Van een sjaal tot een marmeren schaakbord en kameelleren schoenen tot sieraden. Bied ongeveer de helft of minder van wat er gevraagd wordt en houd vast aan je prijs, loop weg en je krijgt het alsnog voor jou prijs. Werkt dit niet kom je het geheid nog ergens anders in de straat tegen.

Dan zet onze chauffeur ons alweer af op het station in Ajmer. Wat hebben we in een korte tijd veel kunnen zien dankzij hem, maar het is tijd voor het echte backpacken. Hij leidt ons nog snel door de stad. Al was dit niet zo'n goed plan. Voor het eerst voel ik me zeer onveilig en ongemakkelijk. Hutje mutje wordt iedereen in de stad tegen elkaar aan geduwd bij de moskee. Weg komen blijkt moeilijk, als we uiteindelijk uit de menigte ontsnappen zien we nog een jongenjongeman met iets wat op een pistool lijkt in z'n broekzak. We besluiten het noodzakelijke van het noodzakelijke te doen en as soon as possible terug naar het station te gaan! Dan maar drie uur wachten op het benauwde station! En op naar Udaipur.

Al met al is India tot noch toe een prachtig land waar je veel van kunt zien, zelfs in twee weken. Zeker met privé chauffeur ;)

De rest vertel ik jullie snel, momenteel wordt ik afgeleid door (black head) apen boven mijn hoofd, midden op het dakterras in de stad.. Expect the unexpected in India!

• 31 Juli 2016 - 11:27

Lori:

Wow, ik ben blij dat jullie in twee weken toch nog zoveel hebben kunnen zien! En uit jullie volgende bericht te lezen, ook een hoop van de cultuur ervaren hebben.